onsdag 13 maj 2009

Hallå där, ni som ställer frågor titt som tätt!

Några av er frågar lite då och då om vad jag äter eftersom ni verkar ha förstått att jag inte äter riktigt som medelsvensson gör. Det är helt okej att ni frågar men eftersom jag börjar bli lite trött på att upprepa samma sak om och om igen ska jag ge er grunderna här istället.

Den mat jag äter brukar kallas LCHF som står för Low Carb High Fat. Jag undviker alltså i största möjliga mån kolhydrater (socker, potatis, ris, pasta, bröd, frukt och liknande) och lever på protein (kött, fisk, skaldjur, ägg, mejeriprodukter) och fett (till största delen animaliskt mättat fett och kokosfett). Vissa verkar tro att jag trycker i mig lightprodukter och lättmargarin men ni kunde inte ha mer fel. Allt jag äter har kvar sin naturliga fetthalt och den där kemiska smörjan som har döpts till margarin kommer över huvudtaget inte innanför min lägenhetsdörr. Om ni är intresserade av att veta vad margarin innehåller och hur det tillverkas kan ni säga till så ska ni få veta det.

En vanlig dag består det jag äter av max 5% kolhydrater, 75-80% fett och 15-20% protein. Allt tjat om att frukt och grönsaker är så viktigt att äta tycker jag är skitsnack, framför allt när det gäller frukt som faktiskt till största delen består av vatten och socker. Jag äter visserligen lite grönsaker, men det är försumbara mängder och jag äter det mest för att jag tycker det är gott. Är det någon av er som tycker att jag ser ut att ha näringsbrist eller att jag ser undernärd ut på något sätt? Nej, jag tänkte väl det.

Jag har ätit så här mer eller mindre strikt i ett par år nu även om inte så många har vetat om det. Som en del av er vet köpte jag mat i stort sett varje dag på jobbet innan så det kan ju knappast kallas som en strikt period, men nu är jag mer noggrann och det märks ganska tydligt. Kroppen omformar sig sakta men säkert och det är ganska häftigt att se. Det är nog inget som syns utåt (än), men jag ser det när jag inte har några kläder på mig. Jag har inte gått ner i vikt eller tappat fettprocent, jag tror inte min kropp tycker att det behövs, men det verkar som att fettet har börjat omplacera sig på kroppen. Utöver det märker jag det tydligt på hur jag mår i allmänhet, även på insidan och uppe i knoppen.

Om ni har några frågor vore jag väldigt tacksam om ni kunde ställa frågorna här istället för att fråga på msn eller liknande, helt enkelt för att flera av er tidigare har ställt samma frågor och kan ni se mina svar här på andras frågor så behöver jag inte ta det individuellt med alla. Det går ju att skriva kommentarer anonymt om ni är fega…

Den som är intresserad kan googla på det annars, det finns hur mycket info som helst och flera stora bloggar och forum i ämnet. Jag är mer eller mindre aktiv på flera av dem så med lite detektivarbete kan ni hitta mig där om ni vill.

Sådär, då har ni fått veta grunderna. Har ni några frågor är ni välkomna att skriva en kommentar med frågan så svarar jag. Om någon av er fastnar i det och också vill prova att äta såhär så coachar jag er med glädje in i det. Mer fett åt folket! ;)






Inga kommentarer: