måndag 6 april 2009

Ett efterlängtat brev...

... kom med posten idag. Det var från kommunen här som hälsade mig välkommen och skickade med en mängd kartor, informationsbroschyrer och annat krimskrams. Precis vad jag har väntat på! Ja, jag har faktiskt väntat på det och jag har även hunnit muttrat lite över att jag inte har fått det tidigare. Det brukar alltid finnas med tips på sevärdheter och sånt som finns i närheten och det är precis vad jag behöver just nu så jag kan åka iväg och göra roliga saker på dagarna. Mycket riktigt var det med en hel liten tidning med bara såna saker. Det finns en borg här någonstans, några slott, en utslocknad vulkan och flera fina och framför allt gamla kyrkor. En av dem som ligger allra närmast där jag bor har tydligen en dopfunt från 1100- talet! Åhh… kan man bli mer lycklig över någonting egentligen?!?

Det ägnas även ett helt uppslag åt Odensjön som ligger ett par, tre kilometer från mig. Den är verkligen speciell och ser lite spöklik ut där den ligger. Den är omgiven av 30 meter höga rasbranter och är väldigt liten, bara 150 meter i diameter men trots det 19 meter djup. Det sägs att sjön ska ha en underjordisk kanal som står i förbindelse med kryptan i Lunds Domkyra. Det må vara gammal folktro, men ändå, hur häftigt är inte det? Utöver det finns det någon gammal sägen om att sjökungen Grim levde här i närheten och när det kom några kristna från Finland och byggde ett kloster (ja just det ja, det finns ett gammalt cistercienserkloster här i närheten också!) så blev han lite grinig och fick för sig att förstöra det. Natten före hans planerade räd kom ett eldkors ner från himlen, berget rämnade och Grim dog av blixten. Hans borg försvann ner i jorden och när allt var över och det blev stilla kom en ängel svävande över Söderåsen och fällde en tår över de förtappade själarna. På platsen där tåren föll ner bildades det en liten källa som snabbt växte tills vattnet hade fyllt avgrunden där borgen hade sjunkit. Och den vattenfyllda avgrunden- ja, det är Odensjön idag. En fin liten historia tycker jag. Namnet har sjön förresten fått från att den liknas vid Odens öga.

Ja, ni förstår ju vilket paradis jag bor i och är ni nyfikna på stället så är ni välkomna hit, jag blir glad om jag slipper åka runt till alla ställen själv!

Inga kommentarer: