tisdag 14 juli 2009

Sommartider

Jag har skaffat mig ett nytt kvällsnöje. Jag ser till att gå en liten promenad som innefattar att gå förbi campingen här varje kväll. Det är väldigt underhållande att långsamt strosa förbi och se alla stereotyper som rör sig där, alla fördomar jag har om campare uppfylls varje kväll. Jag ser familjerna där alla har likadana träningsoveraller på sig (ja, de existerar faktiskt på riktigt!), det medelålders paret som försöker få lite lugn och ro från barnfamiljerna vid sidan om men uppenbart misslyckas och är vansinnigt irriterade över det, men som ändå väluppfostrat biter ihop och med spelad glädje sparkar tillbaka bollen som grannarnas ungar för hundrade gången råkat sparka iväg så att den välter ner något på parets bord. Det går inte heller att missa tonåringarna som till sitt stora förtret har tvingats med på familjesemestern med sina jobbiga småsyskon och som sitter en bit ifrån resten av familjen och skickar sms till bästa kompisen med ett tjurigt uttryck i ansiktet. Jag ser även tyskarna och holländarna och familjen som har hundkennel och har med sig hela avelsflocken inklusive nypoppade små gulliga valpar på semestern. Icke att förglömma är den mer tragiska delen av campingsemestern, förslagsvis innehållandes den kraftigt överförfriskade mannen som står vid grillen med en öl i näven medan frugan försöker hålla koll på ungarna som rusar runt. Ja jösses, är det så en äkta svensk semester ser ut? Är det verkligen det?

Inga kommentarer: