lördag 15 september 2007

Hemmets smuts ska mätas hemma...

Jag har städat hela dagen idag och jag håller egentligen fortfarande på med det, men eftersom jag bara har dammsugningen kvar tog jag en lite välbehövlig paus innan jag ska göra sista rycket med att få lite ordning här. Jag har insett den senaste tiden att jag faktiskt tycker om att städa. Jag har alltid trott att jag inte gör det och jag är definitivt inte känd för att vara den mest renliga och ordningsamma i min lilla bekantskapskrets, men jag inser nu att jag nog har lurat både mig själv och alla andra i en massa år. Det är något rogivande att städa, nästan lite meditativt, och jag kommer på en massa bra idéer och löser alla möjliga problem som jag har grubblat på under en längre tid medan jag går här och putsar och fejar. Det är ju värsta gratisterapin! Tyvärr finns det några moln på den annars så soliga städhimlen. Det finns saker jag fortfarande inte tycker om att behöva göra. Att plocka iordning och göra av alla småprylar någonstans är ett problem och inte det minsta kul. Jag flyttar mest bara omkring på saker som inte bor någonstans och det slutar med att jag har en eller två stoooora högar med saker istället för arton små. Fast värst av allt är att behöva släpa upp saker till vinden eller vara lite lätt överambitiös och åka iväg och slänga kassar med papper och tidningar, glas, plast eller att panta burkar. Det är hemskt jobbigt och betungande, men dessvärre ack så behövligt. Trots min starka ovilja till att göra det bar jag förra helgen upp en massa saker till min redan fullständigt överfulla och extremt ostädade vind. Jag kände mig väldigt duktig när jag efter flera fullastade springturer upp och ner i trappan väl var nere i lägenheten igen och vinden var igenbommad och låst, tills jag hittade ett antal saker som jag hade glömt bära upp. Jag kunde dessvärre inte förmå mig att ta tag i det just då, vilket fick följden att jag har gått och irriterat mig på det hela veckan. Idag fick jag slutligen tummen ur igen och bar upp de där kvarglömda sakerna och när jag som bäst knuffade och buffade omkring på saker där uppe för att få plats med det nya dök det upp massa saker som mitt ex placerade där när vi bodde ihop men inte tog med sig när han flyttade. Det lite pinsamma är att han har frågat efter sakerna flera gånger sedan dess och att jag varje gång irriterat har hävdat att jag inte har dem utan att han får leta bättre hemma hos sig själv. Ooops… Det fina i kråksången är att han för min del gärna får hämta sakerna nu, men han kommer få riva ut halva vinden för att hitta dem och det innebär ju att vinden säkert blir i alla fall halvstädad och lite mindre överfull i slutändan. Nice!

Min favoritgren i den ädla sporten städning är nog att tvätta fönster. Mina grannar har mer än en gång tittat konstigt på mig när jag har stått ute i de mest varierande väder och gnott på mina vid det här laget halvt utslitna fönster. Diska är också okej, likaså att damma och dammsuga. Förra helgen tog jag mig an att städa badrummet lite mer noggrant än vanligt och då insåg jag att badrum är extremt dammiga platser. Vad är det egentligen som gör att det blir så smutsigt just där inne? Är det att det är mycket textilier i form av handdukar på en liten yta som dammar av sig? Hundhår från vovvarna när de badas? Parfym och hårspray som kapslar in dammet och limmar fast det på toalettstolen, handfatet och badkarskanten? Så måste det nog vara, även om det bästa limmet (hårsprayet) används väldigt sällan. Kan inte komma på någon annan förklaring till att det redan är lika dammigt igen…

Ett absolut måste om jag ska städa är att jag har något att lyssna på. Har jag inte det får jag absolut ingen energi till att börja städa överhuvudtaget. När jag är i städtagen blir det oftast http://www.radioseven.se/ eller http://www.tmf.nl/ som går på högvarv. Det är energigivande som tusan att ha någon av dem på, men naturligtvis har jag min vana trogen hittat något som jag irriterar mig på. En av radiopratarna på radioseven uttalar ”voyage, voyage” på engelska, alltså ”vojejtch, vojejtch”. Om man jobbar på en radiokanal förutsätter jag att man har hört låten innan man spelar den och då borde han ha hört att språket som den sjungs på låter misstänkt olikt engelska. Hmm… han har inte funderat på att det kanske inte uttalas på engelska då? Tydligen inte, för han fortsätter att säga fel gång på gång på gång på gång på… ja, ni kanske förstår vad jag menar. Om karlskrället nu inte kan franska borde han väl åtminstone kunna fråga någon om hur det uttalas? Eller? Blir så trött på sånt… *språksnobb*

Och du, just du som läser det här nu, jag kommer inte komma hem till dig och städa så det är ingen idé att du frågar. Bara så du vet.

Inga kommentarer: