söndag 10 januari 2010

Nya aktiviteter och nya sysselsättningar

Tillbaka i Skåneland, lite hemmastadd och lite landad och med tankar på framtiden ständigt snurrande i huvudet. Vad jag har insett är att det definitivt inte är någon idé att jag planerar speciellt mycket, för det blir ändå aldrig som jag har tänkt mig. Trots det känns det som en bra idé att åtminstone ha en preliminär plan så att jag har något att styra vardagen efter så gott det går. Planen just nu är att helt enkelt försöka göra något vettigt av tiden.

Naturligtvis letar jag efter jobb, men det känns inte som att jag ska räkna med att lyckas få det som läget ser ut på arbetsmarknaden nu, även om jag verkligen hoppas på det. Så vad gör jag om jag fortsätter vara arbetslös? Jag klarar inte av att bara sitta hemma och stirra in i en vägg, jag måste sysselsätta mig på något sätt. Först tänkte jag läsa distansstudier på högskola och sökte in på en hel del kurser, kom in på de flesta, men insåg att csn på grund av gamla synder kommer bråka med mig om studiebidrag och att jag förstås illa kvickt kommer bli av med den lilla summa jag får från a-kassan varje månad. Det blir således inga högskolestudier. Nu funderar jag trots allt på att gå andra utbildningar som jag inte vet hur arbetsförmedlingen och a-kassan ställer sig till. Om jag ser det ur ett längre perspektiv så känns det som en bra idé att passa på att skaffa mig lite ny kunskap, eller åtminstone få redan befintlig kunskap intygad på ett papper, för hur det än är så kommer tiden att gå, med eller utan jobb och med eller utan utbildning. Bortsett från mitt inkomstbortfall i form av a-kassa så har utbildningar som inte är statligt finansierade en tendens att kosta pengar. Hur löser man det om man inte har någon inkomst? Man lånar pengar av personer som är införstådda med att det kan dröja innan man kan betala tillbaka. Det är min preliminära lösning på problemet.

Fram till att jag har bestämt mig för hur jag ska göra med mina utbildningar så har jag i alla fall anmält mig till lite kurser på kvällar och helger. Med vovven ska jag gå kurser i freestyle och fragily till att börja med. Det blir med all säkerhet fler kurser för hans del så fort jag hittar något mer kul att gå, för kurser och aktiviteter i grupp med andra hundar är det bästa han vet (så länge det inte innebär närkontakt med andra hundar eller människor, för då är det plötsligt istället det värsta han vet). För min egen del har jag anmält mig till några danskurser, mest för att jag tycker det är så galet roligt. Jag ska ge mig på orientalisk magdans igen, förhoppningsvis med en bättre lärare den här gången, jag gå en nybörjarkurs i afrikansk dans och en i indisk dans á la Bollywood. Det ni! Jag funderar också på att läsa spanska lite organiserat, men jag har inte bestämt mig än. Jag tror inte jag behöver en lärare som står och mässar för mig egentligen, jag behöver snarare någon att bolla med och mot när jag blir tveksam och osäker och dessutom borde jag plugga glosor till förbannelse. Kan en kvällskurs hjälpa mig med det? Tveksamt. Jag får funderar lite till på det innan jag bestämmer mig.

Så ser det ut just nu. Om ett par månader kommer jag alltså att ha saker att göra mer eller mindre varje dag och jag ser fram emot det vansinnigt mycket. Hoppas nu allt går vägen med det här. Det ska bli så kul! :D

1 kommentar:

Emy sa...

Hej Maria!
Hoppas det är bra med dig. Verkar som om du har massor inplanerat :) Kul med aktiviteter. Förstår att du vill aktivera dig.

Jag vill bara skriva och säga att jag inte har glömt dig. Det händer väldigt mycket jobbiga saker här just nu och det enda sättet jag orkar vara social på just nu är typ att uppdatera min status/svara på andras status på FB.

Vi fått ta ett väldigt jobbigt och betungande beslut (men ser ingen annan lösning) angående Lucky-älsklingen, då vi fått veta att Thea är hundallergiker. :(

Ville bara säga det, så du vet om det. Kram på dig!

Ps, håller med dig fullständigt i inlägget ovan, om hundarna.