torsdag 11 juni 2009

Hallå där, ni som ställer frågor titt som tätt! Del 2

Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg om LCHF. Vissa frågor har uppenbarligen dykt upp hos er, men inte sjutton har ni skrivit ner dem här som jag bad er om ;) Jaja, jag gör ett litet inlägg här som uppföljning då.

”Är det inte farligt att äta så mycket mättat fett?” Nej, knappast. Mer naturligt än animaliskt fett blir det knappast. Modersmjölken består till stor del av mättat fett och sannolikheten att våra mammor långsamt börjar ta livet av oss det första de gör när vi kikar ut är inte speciellt stor. Dessutom, när våra kroppar själva bildar fett så är det mättat fett de tillverkar. Detta är även det fett som kroppen använder sig av när den behöver energi. Varför skulle det vara farligt att mata kroppen med något som den redan består av, själv tillverkar och dessutom använder som bränsle? Det är fullständigt ologiskt.

”Man måste äta frukt och grönsaker för att få i sig vitaminer och mineraler!” Kött, fisk och mejeriprodukter innehåller alla vitaminer och mineraler vi behöver. Dessutom är de frukter som finns så förädlade idag att de knappt innehåller annat än vatten och socker. Våra jordar är så utarmade att det i stort sett inte finns någon näring i dem och således inte heller i det som växer där.

”Det är viktigt med antioxidanter!” Ja, det kanske det är om man äter saker som oxiderar i kroppen. Det är kolhydrat- och stärkelsestinna saker samt dåliga fetter som beter sig så. Sånt äter jag inte.

”Det är dåligt för miljön att äta en massa kött. Korna släpper ifrån sig massor av metangas som är ett stort miljöproblem” Ja, det är sant till viss del. Så länge vi matar kossorna med spannmål pruttar de en hel del, men om vi istället lade ner spannmålsproduktionen och lät det växa gräs på åkrarna som korna kunde få gå och käka upp, så skulle deras magar börja fungera utmärkt och sluta producera en massa ohälsosamma gaser. När djur får gå ute och äta naturlig föda får dessutom fettsyrorna mycket bättre sammansättning vilket är bra för oss, men det är kanske lite överkurs för tillfället.

”Äter du kött? Jaha, brukar du äta dina kompisar?” Det är naturens gång. Vissa djur blir uppätna av djur som i sin tur blir uppätna av andra djur som blir uppätna… ja, ni förstår vad jag menar. Däremot är det viktigt för mig att djuren behandlas väl medan de lever, att de får leva i en bra och för dem naturlig miljö och att slakten går snabbt och smärtfritt till utan en massa lidande. Dessutom, ni som är vegetarianer och veganer, ni äter upp djurens naturliga föda, har ni tänkt på det? Brukar ni äta upp era kompisars mat? Lite missunnsamt va? ;)

”Men vad håller du på med just nu då?” Jag äter för tillfället på ett sätt som vissa kallar fakir. Det innebär att jag inte äter några kolhydrater över huvudtaget, inte ens mejeriprodukter, utan bara kött, fisk, ägg och fett. Detta för att få min kropp att börja släppa efter på överskottet (?) som jag har. Enbart därför. En genväg, kan man säga.

Det var några av de frågor och åsikter som jag har fått bemöta den senaste tiden och som alla som lever som jag gör får lära sig att stå till svars för. Det finns så mycket att skriva om det här och jag har så mycket åsikter att jag troligtvis skulle kunna skriva en hel bok om det, men jag överlämnar det åt dem som känner sig mer manade och nöjer mig med mitt lilla bidrag här istället. Jag rekommenderar att ni som är intresserade tittar in på http://www.kostdoktorn.se/ och läser lite där. Det finns en hel del sidor, bloggar och forum om LCHF, men kostdoktorn tycker jag är mest lättöverskådlig och pedagogiskt upplagd för nybörjare. Dessutom är Andreas Eenfeldt som driver den väldigt duktig på att skriva och gör det ofta med roliga poänger och glimten i ögat, blandat med allvar och ibland ett visst mått av frustration. Helt klart det bästa stället att börja läsa på!

4 kommentarer:

Ros sa...

Men.. vad äter du då? O.o :P

Trollpyret sa...

Inte cheesecake iaf! ;)

Goran van Den Buske sa...

Du var minsann påläst ;) Är det sant att man behöver mindre antioxidanter om man är LCHF:are?..Och är det verkligen så att gräsätande boskap påverkar miljön mindre? Jag har själv använt argumeten, men inte varit riktigt säker på om det är sant.

Trollpyret sa...

Vad är sant och vad är inte sant när det gäller vetenskap? Jag är inte säker på att vi någonsin komer att få ett fullständigt säkert svar på den frågan.

Av det jag har läst om LCHF, och det är mycket, har jag dragit mina egna slutsatser. Till detta har jag lagt mina kunskaper i evolutionsbiologi som jag har läst på högskolenivå, om än inte i speciellt stor omfattning. Därpå har jag även lagt till vad jag tycker är sunt förnuft och logik och ur dessa aspekter växer det fram som jag ser som min sanning.

Vad gäller antioxidanter diskuteras ämnet fram och tillbaka, men för mig är det helt logiskt att fria radikaler bildas i kroppen av kolhydrat- och stärkelserika livsmedel. Om jag skulle ha fel i detta tror jag ändå att jag har mitt på det torra då jag dricker både kaffe och rödvin och även tuggar i mig blåbär lite då och då. Dessa tre livsmedel anses vara några av de som innehåller absolut mest antioxidanter, vilket även tex SLV håller med om. Kaffe sägs vara det livsmedel som ger svenskarna mest antioxidanter av dem alla.

Vad gäller boskapen finns det väl en hel del studier som visar att så är fallet. Spannmål är inte naturlig föda för dem och grödorna bildar gaser hos dem som de inte skulle få annars. Jag har inga bra källor att hänvisa till, jag drar som sagt bara mina egna slutsatser av allt jag läser i ämnet. Vill du ha tyngre "bevis" är det nog bäst att googla på ämnena, alternativt ställa en fråga hos tex Kostdoktorn. Där finns det personer som verkar ha mycket stora kunskaper i det mesta som gäller kost, men det visste du säkert redan :)