måndag 15 februari 2010

Efterlysning!

Som de flesta i min bekantskapskrets vet äter jag LCHF (low carb high fat) men jag tillhör de lyckliga som fortfarande kan äta något sött lite då och då utan att sockermonstret griper tag i mig och drar ner mig i kolhydratsträsket igen. Jag försöker äta så ren mat som möjligt, mat som faller in under benämningen ”Äkta vara” och helst ekologiskt, kravmärkt och närodlat i den utsträckning det är möjligt. Jag försöker alltid välja ett vettigt alternativ när jag väl äter något som egentligen inte faller innanför mina ramar vad gäller val av mat. Det finns olika grader i helvetet och min ambition är att välja det bästa av det mindre bra när det är dags att lyxa till det.

Idag fick jag reklam från www.smakachoklad.se Nyfiken som jag är tittade jag in på företagets hemsida för att se vad det var för choklad de marknadsförde. Av det jag lyckades få ut av den information som företaget har på sin hemsida så verkar de ha vettiga produkter. En del av texten på deras sida lyder ”100% äkta. Mera kakao, mindre socker och absolut inga konstgjorda tillsatser eller färgämnen.” Någon innehållsförteckning finns inte på hemsidan, men det kan förstås ha sin förklaring i att det är nya praliner i chokladkartongen varje månad och då blir det svårt att ha innehållet utskrivet på hemsidan. Dock ska det finnas med information om alla chokladbitar i kartongen när man får hem den. Jag beställde en chokladkartong eftersom de hade ett bra välkomsterbjudande och hoppas nu på att den är så bra som den verkar. Om inte så kommer jag inte att köpa något mer från dem, men om den uppfyller mina förväntningar blir jag säkert en trogen kund som kommer att rekommendera den till andra.

Vad jag längtar efter att få se i affärerna nu är en glass som verkligen är äkta. En glass gjord på äkta vispgrädde, utan socker och med äkta smaksättning. Inga stabiliseringsmedel, inga smakförstärkare, inga konserveringsmedel och inga färgämnen. Möjligtvis lätt sötad med sukrin eller stevia, men allra helst helt osötad. Jag önskar att smaksättningarna istället är det som ger en naturligt lätt söt smak, men inte med hjälp extra tillsatt sötning från smaksättningen. Vad jag menar med det är att innehåller en glass 10 g blåbär är det från 10 g blåbär den söta smaken och den fina färgen kommer, inte från 10 g blåbär plus ett antal gram från koncentrerad blåbärsjuice. Inga genvägar eller konstiga knep. Äkta vara!

Det sägs att medelsvensson är så insnöad på smaken av vanillin att de inte tycker att äkta vanilj smakar vanilj. Det är ju inte klokt! Äkta vanilj ska det vara, ingen vanillin, ingen rötad gran. Äkta smaker! Ekologiska och kravmärkta ingredienser ska det naturligtvis vara, närodlade i den mån det är möjligt. I de fall man måste importera råvaror för att de inte växer i Sverige ska de naturligtvis vara rättvisemärkta också. Inga ingredienser ska vara uppväxta i växthus eller drivas fram hårt utan växa under naturliga former och få sin form, smak och innehåll av solens strålar och jordens näring. Äggulorna i glassen ska komma från hönor som springer omkring och pickar ute i gräset så fort vädret tillåter och som har stora fria ytor med mycket och rent strö att röra sig på när de undantagsvis måste vara inomhus. Inget onaturligt foder, inga burhöns.

Naturligtvis måste glassen smaka gott också! Tyvärr har livsmedel som är bra ur hälsosynpunkt ibland en tendens att istället halta efter smakmässigt. Det är märkligt eftersom den mat man lagar själv hemma av rena råvaror är den som smakar godast. Detsamma måste väl gälla i storköken? Här ska alla livsmedelsproducenter få ett hett tips: smakar glassen för lite blåbär tillsätter man mer blåbär. Än en gång, inga smakförstärkare och ingen blåbärsjuice. Fler riktiga blåbär ska det vara.

Glassen ska både tillverkas och förpackas i Sverige och inte färdas över halva jordklotet innan den når affärernas frysdiskar. Förpackningarna ska vara i vettiga storlekar och inte vara av varianten rysk docka där man får skala av lager efter lager innan man når själva glassen. Flera lager av förpackning för en endaste liten glass är helt förkastligt och ekonomiskt oförsvarbart. Jag är övertygad om att många skulle vara beredda att betala några kronor extra för en sådan här produkt, men att ta ut hutlösa priser kommer inte att fungera i längden. Bättre då att ta mer betalt för de vanliga glassarna som är fulla av tillsatser och skräp. Låt priserna jämna ut sig mellan produkterna så gott det går.

Min gissning är att många människor skulle jubla och slå kullerbyttor av glädje om någon skulle presentera en sådan här glass på marknaden. Åtskilliga av oss som äter LCHF (och vi är redan många, enligt uppgift minst 100 000 och vi blir fler för varje dag som går) skulle säkerligen köpa den. Lägg där till alla de som letar efter ”Äkta Vara” och de som vill ha mat som är kravmärkt och ekologisk. Trenden sprider sig och vi som vill äta bra mat utan konstigheter blir bara fler och fler. Många av de personer som faller in under någon av ovanstående grupper låter idag bli att köpa glass på grund av det bedrövliga utbudet. Visserligen kan vi göra egen god glass hemma istället, men många skulle garanterat vilja köpa en i kiosken och njuta av en glass som de mår bra av på stranden i sommar. Vilket företag ska bli först? Vilken livsmedelsproducent vill gå i bräschen för det här?

Alla företag med lite självaktning vet att det bästa sättet att skaffa sig kunder är att deras goda rykte sprids från kund till kund. Reklamaffischer och mediareklam i all ära, men i längden är det rekommendationer från bekanta som får folk att testa nya produkter och som ger nya kunder. Tala gärna om att en ny produkt finns att tillgå, men luta er sedan tillbaka, spara in på marknadsföringspengarna och låt den fantastiska produkten tala för sig själv. Är den riktigt bra kommer det att bli succé utan att man behöver ha en gigantisk marknadsföringsbudget.

Den dag jag hittar en glass som uppfyller mina önskemål på alla fronter lovar jag att sprida dess namn så gott jag kan. Jag kommer att skriva om den och rekommendera den på alla forum och bloggar som jag är aktiv på, jag kommer att rekommendera den till alla jag känner och göra mitt allra bästa för att namnet ska spridas vida omkring i alla delar av landet. Nu väntar jag bara på att något företag ska känna av åt vilket håll vinden blåser, inse vilken kanongrej det kommer att bli och lägga manken till för att bli först på marknaden. Förr eller senare kommer det slå igenom. Så vem blir först? Vem vinner de första och största marknadsandelarna i den äkta glassens värld?

Inga kommentarer: