söndag 20 april 2008

Baka, baka liten kaka...

När jag bakar kanelbullar använder jag jäst, smör, mjölk, vetemjöl, socker, kanel, lite salt och lite kardemumma, ägg för pensling och pärlsocker på toppen. När de är klara fryser jag in dem och sedan plockar jag fram dem och värmer dem i ugnen allt eftersom de ska förtäras. Då smakar de alldeles nybakade igen.

När ICA gör sina kanelbullar gör de säkert på samma sätt. De bakar dem, fryser in dem och sedan får kunden värma dem i ugnen innan de ska ätas. Skillnaden mellan mig och ICA är ingredienserna. Deras kanelbullar innehåller enligt ingrediensförteckningen på påsen följande: vetemjöl, vatten, kanelfyllning (socker, vatten, margarin av vegetabilisk olja från raps och palm, vatten, emulgeringsmedel E471, salt, surhetsreglerande medel i form av citronsyra, arom, a- och d- vitamin), modifierad stärkelse, kanel, potatisgranulat, vetemjöl, salt, konserveringsmedel E202, sirap, margarin gjort av härdad rapsolja, vatten, salt, emulgeringsmedel E471 och E475 samt arom, pärlsocker, jäst, skållat vete, brödförbättrare i form av vetemjöl, emulgeringsmedel E471 och E481, socker, mjölbehandlingsmedel i form av askorbinsyra, betfiber, kardemumma, salt och mjölkprotein.

Wow. Inte illa. Men jag har några frågor. Så vitt jag vet ska en innehållsförteckning vara skriven med ingredienserna i fallande ordning baserat på mängden av dem i produkten. Varför är då till exempel vatten och vetemjöl med två gånger när de inte är så att säga en ingrediens i en annan ingrediens? Varför måste en vara som ska frysas in innehålla konserveringsmedel? Varför behöver ICA brödförbättrare och mjölbehandlingsmedel när inte jag behöver det? Varför står inte kanel med som en ingrediens i ”kanelfyllning” utan istället som en egen ingrediens längre ner på listan? Varför använder man vatten och mjölkprotein istället för vanlig mjölk?

Man kan ju undra vad livsmedelstillverkarna vinner på att baka med hundra ingredienser när vanligt folk bara behöver använda tio. Är det bara pengar det handlar om? Blir det här verkligen så mycket billigare? Personligen skulle jag gärna betala några kronor extra om produkten bara innehöll ingredienser som jag visste var de var och vad de hade för funktion. Men jag får väl vara tacksam ändå. De har ju faktiskt tillsatt både a- och d- vitamin. Tack snälla ICA!

Inga kommentarer: